Pediatra radzi jak zadbać o odporność u dzieci na 7 zdrowych sposobów
fotolia

Jesienne i zimowe infekcje dzieci to zmartwienie dla wielu rodziców. Szukają sposobów na to, żeby katar, kaszel i gorączka nie przeszkadzały cieszyć się każdą porą roku. O to, jak skutecznie zadbać o odporność u dzieci, zapytaliśmy doktor Annę Wójtowicz, pediatrę.

 

Zaczyna się jesień, a wraz z nią sezon przeziębieniowy. Często katar, kaszel i poważniejsze infekcje powodują konieczność zostania dziecka i rodzica w domu. Przedłużające się infekcje wymagają intensywnego, długiego leczenia.

 

Co zrobić, aby zadbać o dobrą odporność u dzieci

Co robić, aby uniknąć przeziębień? Czy jest na to jakiś sposób? To częste pytania, które rodzice zadają lekarzowi pediatrze w czasie wizyt lekarskich.

Na dobrą odporność u dzieci i zdrowie składa się wiele czynników. Nie możemy skupiać się wyłącznie na jednym. Każdy z aspektów mających wpływ na odporność wymaga dokładnego omówienia.

Zdrowie i odporność organizmu zależą od stylu życia. Jeden cudowny suplement diety kupiony w aptece nie wystarczy do tego, żeby kompleksowo zadbać o dziecko. Nie jest to niestety takie proste.

Warto tu jeszcze zwrócić uwagę na fakt, że niska odporność dziecka może wynikać z chorób przewlekłych. Albo ze skłonności genetycznej.

 

Jeśli twoje dziecko bardzo dużo choruje, koniecznie należy zasięgnąć opinii lekarza.

 

Ważna jest ocena stanu zdrowia maluszka, aby móc wykluczyć choroby wymagające specyficznego leczenia. Takimi chorobami są na przykład alergie, choroby płuc, serca, wady układu oddechowego czy choroby metaboliczne.

 

A co jeśli dziecko nie cierpi na schorzenia wpływające na odporność, a i tak ciągle choruje?

 

Jeśli okaże się, że dziecko szczęśliwie nie cierpi na żadne ze schorzeń mogących wpływać na odporność, a i tak w okresie jesienno-zimowym ma chroniczny katar czy kaszel, sprawdź, jaki prowadzicie styl życia jako rodzina.

Nasze zdrowie, odporność u dzieci, ale i u dorosłych, zależy od tak zwanego stylu życia. Mówimy oczywiście o zdrowym stylu życia w dość szerokim znaczeniu tego słowa.

Pediatra radzi jak zadbać o odporność u dzieci na 7 zdrowych sposobów
fotolia

Sprawdź, czy Wasz styl życia wzmacnia odporność u dzieci

 

1. Żywienie

Zdrowe, prawidłowe odżywianie ma znaczenie. Obecnie w dobie tak zwanego „śmieciowego jedzenia”, problemu z otyłością i epidemii alergii, to niezwykle ważne, co jemy. To, co podajemy dzieciom do jedzenia, wpływa na ich odporność.

Nasze zdrowie zaczyna się w brzuchu. Największym skupiskiem komórek odpowiedzialnych za walkę z infekcjami są jelita. A najważniejszym sprzymierzeńcem tych komórek są bakterie zasiedlające jelita, czyli mikrobiom.

Te niezbędne dla naszego zdrowia dobre bakterie bardzo szybko wyginą, jeśli będą odżywiane żywnością przetworzoną, pełną dodatków w postaci barwników, konserwantów, wspomagaczy smaku, spulchniaczy itp.

Receptą na to, żeby zadbać o obecność zdrowych, pomagających nam bakterii, jest jedzenie zdrowych, nieprzetworzonych produktów.

 

2. Hartowanie

Hartowanie i ubieranie stosownie do warunków atmosferycznych jest bardzo istotnym elementem zdrowego stylu życia. Obecnie w mieszkaniach mamy po prostu za ciepło, szczególnie w nocy. Dzieci są zwykle w ruchu i powinny mieć na sobie jedną warstwę mniej ubrań niż dorośli, aby się nie przegrzewać. Tylko jak to zrobić, jeśli w mieszkaniu jest tak ciepło zimą, że sami chodzimy w bluzkach na krótki rękaw?

Najkorzystniejsza temperatura to 20 stopni Celsjusza w pokoju dziennym, a 18 stopni w sypialni. Jest to naprawdę wystarczające przez cały rok. Jeśli w domu jest zbyt ciepło, warto otwierać okno co jakiś czas. Obniżymy w ten sposób temperaturę i wpuścimy świeże powietrze do mieszkania.

 

3. Ruch

Ruch na świeżym powietrzu i to niezależnie od warunków atmosferycznych. To jest właśnie wspomniane wyżej hartowanie. Dzieci uwielbiają spędzać czas na dworze, a i nam, dorosłym dobrze to zrobi.

 

4. Odpowiednio długi wypoczynek

Odpowiednio długi wypoczynek i nieprzeciążanie zajęciami dodatkowymi. Każdy wie, że dobrze przespana noc i odpowiedni wypoczynek gwarantują dobre samopoczucie w dzień. Wiemy też, ale rzadko o tym pamiętamy i stosujemy, że powinniśmy odpowiednio długo spać. Ponieważ dzieci wstają wcześnie do szkoły, czy przedszkola, muszą iść spać o odpowiedniej porze. Ta pora dla każdego jest inna, zależnie od rozkładu dnia. Należy jednak przestrzegać zasady, że 8 godzin to dla starszego dziecka absolutne minimum. Młodsze na ogół potrzebuje 9, a nawet 10 godzin nocnego wypoczynku w dobrze wywietrzonym chłodnym pokoju.

 

5. Spokojny dom

Jak chyba wszystkim wiadomo, stres bardzo obniża odporność. Często jednak nie zdajemy sobie sprawy, jak bardzo stresujące dla dziecka są wszelkie nieporozumienia w rodzinie. Oczywiście nie wspominam o skrajnych sytuacjach jak rozwód rodziców czy nałogi któregoś z domowników. Wtedy należy podjąć działania kompleksowe, zmierzające do poprawy relacji i sytuacji w rodzinie.

W powszechnych sytuacjach domowych bywa, że rodzice miewają sprzeczki, to normalne. Warto jednak zadbać o to, żeby spory wyjaśniać bez udziału dzieci. Niech nie słyszą kłótni.

Ważny jest również sposób, w jaki mówimy do dziecka. Jak reagujemy na jego zachowania, czy słyszy od nas słowa wsparcia, czy raczej czuje presję i stres wynikające ze sposobu traktowania, czy atmosfery w rodzinie.

Zapewnijmy dziecku spokojny azyl, jakim powinien być dom. To na pewno wzmocni jego odporność.

 

6. Szczepienia profilaktyczne

Dbajmy o szczepienie dzieci. Szczepienia profilaktyczne zarówno te obowiązkowe jak i zalecane przeciw konkretnym chorobom, jak i niespecyficzne szczepionki „uzbrajające” układ immunologiczny do walki z infekcjami są ważne. Wspomagają układ odpornościowy u dzieci.

 

7. Zmiana klimatu

Wyjazd na weekend, na kilka dni w góry lub nad morze. Jeśli tylko możemy sobie pozwolić na zmianę klimatu, to warto w ten sposób podnieść odporność u dzieci.

W zimie, w czasie ferii zimowych warto wyjechać z miasta i dużo czasu spędzić na świeżym powietrzu. Taki wyjazd może nawet być lepszy dla zdrowia niż wyjazdy w czasie letnich miesięcy.

 

Dr Anna Wójtowicz
Dr Anna Wójtowicz

 

Dr nauk medycznych, pediatra, alergolog

Anna Wójtowicz

Przyjmuje pacjentów w

Centrum Medycznym City Clinic w Warszawie